20 lutego wybór zaliczek uproszczonych

20 lutego wybór zaliczek uproszczonych

Zgodnie z art. 44 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz.307 z późn. zm.), podatnicy uzyskujący dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 kwoty obliczonej przy zastosowaniu skali podatkowej od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), złożonym:

1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo

2) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata

- jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnik nie wykazał dochodu z działalności gospodarczej albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty niepowodującej obowiązku zapłaty podatku wynikającej z pierwszego przedziału skali podatkowej; jeżeli również w tym zeznaniu podatnik nie wykazał dochodu albo wykazał dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej kwoty nie powodującej obowiązku zapłaty podatku wynikającej z pierwszego przedziału skali podatkowej, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

 


 

Obowiązki podatników, którzy zdecydowali się na opłacanie zaliczek w uproszczonej formie

Art. 44 ust. 6c przedmiotowej ustawy nakłada na podatników, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek szereg obowiązków. Podatnicy ci są obowiązani:

1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek – zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy:

Zawiadomienie należy złożyć do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym podatnicy po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek.

Zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek obowiązuje również w kolejnych latach – wynika to z art. 44 ust. 6d ustawy podatkowej, który stanowi, iż zawiadomienie to dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

Niezłożenie takiego zawiadomienia (tudzież złożenie go po terminie) skutkuje obowiązkiem opłacania zaliczek na podatek w formie uproszczonej do końca danego roku podatkowego.

2) stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy:

Przepisy nie przewidują możliwości rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek w ciągu roku podatkowego. Dlatego też podatnicy zamierzający skorzystać z uproszczonej formy wpłacania zaliczek powinni uwzględnić ten fakt przy podejmowaniu decyzji.

3) terminowo wpłacać zaliczki:

Terminy wpłacania uproszczonych zaliczek na podatek są takie same jak w przypadku zaliczek opłacanych na zasadach ogólnych – zaliczka za dany miesiąc powinna być uiszczona do 20 dnia następnego miesiąca. Wyjątek dotyczy zaliczki za grudzień, która powinna być uiszczona w terminie do dnia 20 grudnia, a więc w tym samym terminie co zaliczka za listopad. Oznacza to, iż w terminie do dnia 20 grudnia podatnik obowiązany jest uiścić podwójną zaliczkę.

4) dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy

Podatnicy korzystający z uproszczonej formy wpłacania zaliczek składają zeznanie roczne na zasadach ogólnych w zależności od wybranej formy opodatkowania PIT – 36 lub PIT – 36L.

 


 

Podatnicy uprawnieni do wyboru uproszczonej formy płatności zaliczek

Stosownie do art. 44 ust. 6e wspomnianej powyżej ustawy, przepisy dotyczące uproszczonej formy wpłacania zaliczek nie mają zastosowania do podatników, którzy po raz pierwszy podjęli działalność w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy. Wyłączenie powyższe wiąże się ze sposobem ustalania wysokości zaliczek wpłacanych w sposób uproszczony – podstawą jest dochód wynikający z zeznania złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki mają być opłacane w formie uproszczonej, albo w roku jeszcze wcześniejszym, a więc dochód osiągnięty w roku podatkowym o 2 lub 3 lata wcześniejszym.

Warunkiem możliwości opłacania zaliczek w formie uproszczonej jest uzyskanie przez podatnika w roku podatkowym, stanowiącym podstawę do ustalenia wysokości zaliczek, dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej kwotę wolną od opodatkowania.

Należy przy tym podkreślić, iż nie jest wystarczające, że dochód wynikający z zeznania przekroczy powyższą kwotę – kwotę tę musi przekroczyć dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej podatnika.

 


 

Wysokość zaliczek wpłacanych w uproszczonej formie

Wysokość zaliczek opłacanych w uproszczonej formie ustala się, co do zasady, w oparciu o dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej wynikający z zeznania złożonego w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaliczki mają być opłacane w uproszczonej formie (a więc w oparciu o dochód uzyskany 2 lata wcześniej).

Wyjątkowo, podstawą ustalenia wysokości zaliczek może być dochód wynikający z zeznania złożonego rok wcześniej (a więc wysokość zaliczek będzie wynikać z dochodu uzyskanego 3 lata wcześniej) – stać się tak może, jeśli w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód w wysokości nieprzekraczającej kwoty wolnej od podatku. Oparcie się o jeszcze wcześniejsze zeznania nie jest możliwe – jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w poprzednim zdaniu, podatnicy również nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej albo wykazali dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej kwoty wolnej od podatku, korzystanie z uproszczonej formy wpłacania zaliczek nie jest możliwe.

Wypada przy tym wskazać, iż obliczenie podatku odbywa się na zasadach obowiązujących danego podatnika, a więc:

1) w przypadku podatników, których przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach ogólnych – przy uwzględnieniu skali podatkowej oraz kwoty wolnej od podatku,

2) w przypadku podatników, którzy zdecydowali się na opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według stałej stawki liniowej – przy zastosowaniu stawki 19% i bez kwoty wolnej od opodatkowania.

Obliczoną w powyższy sposób kwotę zaliczki zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne; (kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejszająca zaliczkę na podatek nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki).

Zgodnie z przepisem art. 44 ust. 6f ustawy podatkowej jeżeli podatnik złoży korektę zeznania, które jest podstawą do obliczania zaliczek to fakt ten wpływa na wysokość miesięcznych zaliczek opłacanych w formie uproszczonej, gdzie kwota tych zaliczek:

1) ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia – jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w urzędzie skarbowym do końca roku poprzedzającego rok, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie,

2) ulega zwiększeniu lub zmniejszeniu począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została złożona korekta, odpowiednio do zmiany wysokości podstawy ich obliczenia – jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w roku, w którym zaliczki są płacone w uproszczonej formie,

3) nie zmienia się – jeżeli zeznanie korygujące zostało złożone w terminie późniejszym niż wymieniony w pkt 1 i 2.

 


 

Pojęcie dochodu

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie dochodu zostało zdefiniowane w art. 9 ust. 2. Z powołanego przepisu wynika, że dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Oznacza to, że za podstawę obliczenia zaliczki w uproszczonej formie przyjmuje się dochód w powyższym rozumieniu, czyli bez przysługujących podatnikowi odliczeń wykazanych w zeznaniu podatkowym.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Źródło http://us-nowasol.iskarb.pl